TV & Internett

Forslag om ny løsning: TV & Internett i Durud Borettslag


Durud Borettslag har per dags dato en avtale med Canal Digital. De leverer både TV og bredbånd til borettslaget, og har gjort det i mange år. Nå har avtalen utgått og styret har sett på muligheten til å få fiber i borettslaget. Det har så blitt hentet inn tilbud og gjort en grundig undersøkelse rundt hva som lønner seg nå og på lang sikt.

DAGENS AVTALE

Avtalen borettslaget har i dag er basert på at alle andelseiere betale for et TV-abonnement hos Canal Digital. Det vi i styret har sett er at det ikke er optimalt å tvinge alle 276 andeler til å betale for en TV-pakke i 5 år til, spesielt med tanke på dagens marked.

Vi har mottatt et nytt tilbud fra Canal Digital, med samme innhold som før. Flere og flere bruker nettet i borettslaget, og som mange sikkert har lagt merke til er kapasiteten nesten makset. Dette er grunnet gammel infrastruktur og telefonkabler i bakken, noe Canal Digital ikke akter å fikse.

MARKEDET I DAG

Styret har derfor undersøkt hva som skjer i markedet og hva vi burde ha i bakhodet med tanke på fremtiden og behov som kommer. Vi ser følgende:

1.  Stadig flere ønsker å gå bort fra et tradisjonelt TV-abonnement, da flere og flere heller velger å strømme det de vil se, når de selv vil, via internett.

2. Obos, Forbrukerrådet m/flere, fraråder boligselskaper mot å binde andelseiere opp i dyre fellesavtaler hvor man ha TV uavhengig av behov og/eller bruk.

3. Det er ikke forsvarlig at styret skal bestemme hva andelseierne skal få av underholdningstjenester. Det er derimot styrets ansvar å sørge for at borettslaget sin infrastruktur er imøtekommer dagens og morgendagens standard.

4. Vi ønsker også å ivareta alle behov, uavhengig av alder og interesse for TV-tjenester. Det er viktig for oss at de som benytter seg av linjær TV fremdeles får denne muligheten, men med enda større frihet til å velge hva man vil.

FIBER FRA HOMENET

Etter en lang prosess og tilbud fra flere leverandører har vi omsider fått et tilbud vi er fornøyd med. Tilbudet kommer fra HomeNet hvor det tilbys fiberoptisk netttil borettslaget. HomeNet ordner alt fra å legge fiber i hele borettslaget, til å koble det opp hjemme hos deg, uten at det koster deg en krone.

HomeNet har tilbudt å dekke kosten på fiberen, og gir oss derfor en fremtidsrettet infrastruktur, mot en avtale på 5 år. Borettslaget er før eller siden nødt til å oppgradere infrastrukturen for å holde følge med den teknologiske utviklingen, og det er lite sannsynlig at vi får et slikt tilbud igjen. Ved å takke ja til dette tilbudet unngår vi risikoen for å måtte betale for infrastrukturen selv i fremtiden.

Inkludert i avtalen med HomeNet får hver boenhet internetthastighet på 1000/1000Mbps, noe som er mer enn nok for ethvert bruk og behov de neste 5 årene. Trådløs ruter er inkludert og vil bli koblet opp i forbindelse med  installasjonen.

Med en avtale fra HomeNet får alle andelseiere friheten til å velge TV-tjenester helt selv. Ønsker du eksempelvis å  fortsette med Canal Digitals TV-tjenester kan du gjøre dette. Hva med RiksTV, slik at du kan ha det i leiligheten og på hytta? Eller kanskje ingen av delene, da du heller ønsker å abonnere på strømmetjenester fra Netflix, HBO, Viaplay, Eurosport Player, eller lignende.

Full valgfrihet for hver enkelt, for egen regning. Betal for det du ser på; ikke hva naboen ser på.

ALDERSFORDELING I BORETTSLAGET

STYRETS VURDERING

Med bakgrunn i informasjon, tilbud, og løsninger,  styret har hentet inn de siste månedene, er HomeNet uten tvil det beste valget for oss per dags dato hva angår pris, fleksibilitet/valgfrihet, og infrastruktur. Dette er en nødvendighet for videre utvikling og modernisering av borettslaget. Fiber vil også gjøre borettslaget til et mer moderne og attraktivt sted å bo, noe som kan gi en merkbar økning i boligenes verdi ved et eventuelt salg.

Du som andelseier får på denne måten muligheten til å velge TV-tjenester fritt, mot at du selv betaler dette. Og de av dere som ikke ønsker TV-tjenester slipper å betale for at naboen ønsker det.

INNSTILLING

Styret innstiller til at borettslaget inngår ny avtale med HomeNet for få fiber, samt gi andelseierne muligheten til å selv velge TV-tjenester.

Dersom dere har noen spørsmål eller ønsker å si deres mening, ta kontakt med oss på e-post styret@durud.no eller brev i styrets postkasse

SVARFRIST

6. November 2018

De vi ikke mottar tilbakemelding fra anser vi at deler samme syn som styret.


Ofte stilte spørsmål

Hvorfor HomeNet?

Det var en lang prosess med flere leverandører (bl.a. Canal Digital, Get, Altibox, m.m.) og det var ingen tilbud som var i nærheten like godt som det fra HomeNet. Siden HomeNet har tilbudt å dekke kostnaden for fiber, med best pris på hastigheten (1000/1000 Mbps), og størst valgfrihet, var det ingen andre tilbud som kunne slå dette, selv med en tidsramme på 5 år.

Hva er fiber?

Fiber, eller fiberoptikk, er en type infrastruktur for overføring av data. Data overføres med lys gjennom en kabel som består av glass- eller plastfibre. Fiber er “bredbånd”, men et annet materiale som tillater vesentlig høyere hastigheter enn kobberkabler.

Kan jeg beholde TV-abonnementet jeg har i dag med Canal Digital?

Ja, det kan du! Styret har bestemt å beholde eksisterende kabler slik at de som ønsker å beholde Canal Digital på TV, kan gjøre dette.

Må jeg kjøpe noe ekstra utstyr?

Du må ikke kjøpe noe nytt. Du vil få en ny ruter noe som er inkludert i avtalen til borettslaget. Hvis du bestiller TV fra RiksTV, Viasat, eller lignende, vil du motta en TV-boks fra dem. Oppkobling vil leverandøren du har valgt være behjelpelig med.

Vil det være noe nedetid når man bytter nett?

Den eneste nedetiden du vil oppleve på nett er når installatør er inne for å bytte uttaket ditt. Estimert tid per installasjon er ca. 30 min.

Får vi vite når dette skifte vil skje?

Forespeilet dato for oppstart er 01.04.19. Man blir flyttet over litt før den tid og du vil få en lapp på døren din med dato og tid installatør vil komme. Der vil det også være oppgitt nødvendig kontaktinformasjon dersom du skulle ha noen spørsmål.

Hvor blir fiberuttaket plassert?

Det vil bli plassert ved siden eller i nærheten av dagens TV-uttak.

Hva hvis jeg trenger hjelp med fiber eller ny TV-pakke?

HomeNet skal sørge for at alt du trenger for å surfe på internett blir klargjort. Det samme vil en eventuell TV-leverandør gjøre for at du skal kunne se TV som før. Vi i styret hjelper deg selvfølgelig dersom det skulle være noen småting utover dette.

Har du andre spørsmål?

Ta kontakt med oss på e-post styret@durud.no eller brev i styrets postkasse.